موتور جستجو چیست؟

موتور جستجو چیست؟

موتور جستجو چیست؟

در تکنولوژی امروزه برای دستیابی افراد به انواع اطلاعات نوشتار، تصویر، ویدئو، اخبار، صوت می توانید از موتور جستجو یا search engines استفاده می شود. در ایران بیشتر ایرانی ها از گوگل استفاده می کنند. اما در کل دنیا از موتورهای جستجوی بینگ مورد استقبال قرار گرفته است.

موتورهای جستجو درحقیقت، ماشین های پاسخ دهی هستند. موتور جستجو یک سیستم نرم افزاری است که وظیفه اصلی آن پیدا کردن محتوا در شبکه جهانی وب است؛ محتوایی که بیشترین مطابقت را با درخواست شما داشته باشد.
یک موتور جستجو از دو بخش اصلی تشکیل شده است: پایگاه داده اطلاعات و الگوریتم ها.

"<yoastmark

امروزه استفاده کردن ازموتورهای جستجو افزایش یافته است از این رو خیلی مهم است که این موتورها الگوریتم های درستی داشته باشند تا بهترین و مفیدترین اطلاعات را به کاربران خود بدهند.

انواع موتورهای جستجو چیست؟

وقتی که اسم search engines می آید در ذهن کاربران ایرانی اسم گوگل نقش می بندد اما امروزه جستجوگرهای زیادی یافت می شود و هرکدام نیز کارایی به خصوص خود را دارا می باشند. در کل می توان search engines را به دو نوع زیر تقسیم بندی کرد:

  • search engines هایی که برای خزیدن در سایت ها و پایگاه های داده استفاده می شوند؛ یکی از این نوع search engines ها می باشد که برای در این نوع موتورها یک ربات برای خزیدن در سایت های جدید مخصوصا استفاده می کند و براساس کلمه کلیدی و دیگر معیار های شاخص گذاری شده و اگر مشکلی نداشته باشند آن ها را به پایگاه داده خود اضافه می کند و برای نمایش به کاربران استفاده می کند مثل گوگل.
  • دایرکتورها؛ اطلاعاتی شامل کسب‌ و کارها، فعالیت‌ها و غیره را بر اساس دسته‌بندی خاصی که دارند، ذخیره می‌کند. مثل یاهو

فهرست موتورهای جستجو

  1. بایدو چینی
  2. بینگ چندزبانه
  3. داک‌داک‌گو چندزبانه
  4. اکوزیا چندزبانه
  5. Exalead چندزبانه
  6. Gigablast انگلیسی
  7. گوگل چندزبانه
  8. Munax چندزبانه
  9. Qwant چندزبانه
  10. Sogou چینی
  11. Soso.com چینی
  12. یاهو!* چندزبانه
  13. Yandex چندزبانه
  14. Youdao چینی

موتور جستجو دارک وب

  • Ahmia
  • Grams
  • TorSearch

موتور جستجوی ایرانی

در این مقاله در4  search engines ایرانی می پردازیم. اگرچه خیلی مانده تا search engines های ایرانی به پای گوگل و یاهو و بینگ برسند اما آشنا شدن با این search engines ها خالی از لطف نیست.

  1. یوز
  2. ریسمون
  3. سلام
  4. پارسی جو
اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *