وب سایت چیست؟

وب سایت چیست؟

وب سایت چیست؟

به زبان ساده می توان گفت وب سایت مجموعه ای از صفحات هستند که به صورت یکپارچه به هم پیوسته هستند و از طریق یک آدرس برای ما قابل دسترس هستند ؛ صفحاتی که شامل متن، تصویر، قالب های متفاوت و … هستند.

تاریخچه سایت چیست ؟

در سال ۱۹۸۹ شخصی به نام تیم برنرز لی (Tim Berners-Lee) پروپوزالی را ارائه کرد که شکل زندگی و ارتباطات بشر را برای همیشه تغییر داد.

او که با نام TimBL نیز شناخته می‌شود، مخترع World Wide Web یا شبکه جهان‌گستر است. نرم‌افزاری که به کاربران اجازه می‌دهد با استفاده از اینترنت هر کجا که هستند به اطلاعات مورد نیاز خود دسترسی داشته باشند.

این پروفسور دانشگاه MIT در سال ۱۹۹۱ اولین سایت تاریخ را در آزمایشگاه‌های بنیاد علمی Cern رونمایی کرد. آدرس این سایت info.cern.ch بود و اطلاعاتی را در مورد همین پروژه منتشر می‌کرد.

اولین سایت‌ها با کدهای ساده HTML نوشته می‌شدند. صفحات این سایت‌ها شامل سرتیتر و پاراگراف و ابرمتن (Hypertext) بود که روی صفحه نمایش رایانه‌های مختلف به نمایش درمی‌آمد. در ابرمتن‌ها از ابرپیوند (Hyperlink) استفاده می‌شد و از طریق این پیوندها کاربران می‌توانستند به صفحات دیگر مراجعه کنند.

"<yoastmark

از توضیحات علمی بگذریم. چیزی که لازم است بدانید این است که وب سایت‌ها بستر ارتباطی ساده و انعطاف‌پذیر­ی هستند که یکی از مهمترین دستاوردهای تاریخ بشر به شمار می‌روند و این تازه زمانی است که هنوز موتورهای جست‌وجو وارد بازی نشده‌ بودند! (یک روز خود را بدون گوگل تصور کنید!)

انواع سایت‌های اینترنتی

از دیدگاه فنی، وب سایت ها به انواعی مثل داینامیک، استاتیک و … تقسیم می‌شوند.

سایت استاتیک

سایت استاتیک یا ایستا به سایتی گفته می‌شود که قابلیت تغییر یا آپدیت شدن ندارد. این سایت‌ها با دو روش HTML و فول‌فلش نوشته می‌‌شوند. مزایای سایت‌های استاتیک و پابرجا به شرح زیر است:

برای طراحی سایت‌های استاتیک نیازی نیست برنامه‌نویس حرفه‌ای باشید. یک اچ تی ام ال کار هم می‌تواند فرایند طراحی را انجام دهد. به این ترتیب هزینه طراحی سایت پایین می‌آید.
از آن جا که طراحی صفحات در سایت‌های ایستا به صورت جداگانه انجام می‌شود، طراح می‌تواند هر صفحه را با ویژگی‌های منحصر به فرد طراحی کند.

سایت‌های داینامیک

سایت داینامیک یا پویا به سایتی گفته می‌شود که انعطاف‌پذیر باشد و امکان ویرایش را در اختیار مدیران قرار دهد. این سایت‌ها با سیستم مدیریت محتوا یا CMS طراحی می‌شوند.

با داشتن این سایت‌ها نیازی نیست حوره کامپیوتر باشید یا برنامه‌نویسی بدانید تا بتوانید به راحتی به مطالب سایت خود دسترسی داشته باشید، هر وقت دل‌تان خواست آن‌ها را تغییر بدهید و به روز رسانی کنید. سیستم‌های مدیریت محتوای متعددی وجود دارند که وردپرس یکی از شناخته‌شده‌ترین آن‌ها است.

سایت‌های داینامیک، یا مبتنی بر برنامه‌نویسی طراحی می‌شوند یا به صورت فلش داینامیک. سایت‌های فلش داینامیک در بستر ادوب فلش نمایش داده می‌شوند و به همین دلیل سنگین هستند. سایت‌های سنگین دیر بارگذاری می‌شوند و در موتورهای جست‌وجو رتبه‌های پایین‌تری دارند. این سایت‌ها هر چند که حوصله آدم را سر می‌برند، زیبا و جذابند و برای کاتالوگ‌های معرفی محصول یا محتوای هنری مناسب هستند.

معایب وب سایت های استاتیک چیست؟

  • امکان به روز رسانی تنها توسط طراح سایت وجود دارد. در این حالت شما برای حذف و اضافه مطالب به تماما به طراح وابسته هستید.
  • هزینه نگهداری این سایت‌ها بالاتر است چون صاحبان باید هزینه‌های جداگانه‌ای برای ویرایش مطالب به طراح بپردازند و نمی‌توانند این کارها را شخصا انجام دهند.
  • به دلیل این که به روز رسانی در سایت‌های ایستا انجام نمی‌شود، نمی‌توانند رتبه بالایی در موتورهای جست‌وجو به دست بیاورند. (تا به حال به صفحه دوم نتایج گوگل سر زده‌اید!؟)
  • این سایت‌ها انعطاف‌پذیر نیستند و امکان برقراری ارتباط میان کاربر و مدیر در آن‌ها وجود ندارد. به همین دلیل کاربران علاقه‌‌ای به سایت‌های ایستا ندارند.

انواع سایت از نظر کارکرد آنها

وبسایت ها کارکردهای مختلفی دارند و برای موارد متعددی استفاده می‌شوند. سایت‌های تفریحی، سایت‌های شبکه‌های اجتماعی، سایت‌های خبری، سایت‌های فروشگاهی و … که هر کدام ویژگی‌ها و کاربری خاص خود را دارند.

وب سایت چگونه طراحی می‌شود؟

طراحی سایت مراحل متعددی دارد. اول باید کسب‌وکار خود را به خوبی بشناسید و هدف از راه‌اندازی سایت را مشخص کنید. با توجه به این هدف می‌توانید نوع سایت را انتخاب کنید. بنابراین نمی‌توانیم بگوییم بهترین نوع طراحی سایت چیست.

بعضی از سایت ها با استفاده از سیستم های آماده و رایگان مدیریت محتوا طراحی می شوند. سیستم هایی مثل وردپرس یا جوملا، قالب های آماده در اختیار طراحان قرار می دهند این سایت ها ساده و ارزان هستند و برای کارهای کوچک مناسب می باشند.
نوع دیگر طراحی سایت وجود دارد که به صورت سفارشی و توسط برنامه‌نویسان حرفه‌ای انجام می‌شود. اگر قالب‌های آماده برای کسب‌وکار شما کافی یا مناسب نباشند، باید از این روش استفاده کنید

اجزای تشکیل دهنده وب سایت چیست؟

دامنه یا دامین

دامین (Domain) یا دامنه در واقع نام سایت شما است. یعنی همان چیزی که کاربران در صفحه مرورگر خود تایپ می‌کنند تا به وب سایت شما برسند. این نام باید منحصر به فرد باشد.

Home Page یا صفحه اصلی

صفحه اصلی یا هوم پیج (Home Page) اولین صفحه‌ای است که کاربران بعد از ورود به سایت با آن مواجه می‌شوند. این صفحه به کاربران نشان می‌دهد هدف سایت چیست. هوم پیج را می‌‌توان به ویترین مغازه تشبیه کرد. یعنی این صفحه به نوعی معرف کسب‌وکار شما است و طراحی آن اهمیت ویژه‌ای دارد.

صفحات درباره ما و تماس با ما

این جا قرار است خودتان را معرفی کنید. پس این صفحات باید به بهترین شکل طراحی شوند و کاملا در معرض دید باشند. محتوای بخش درباره ما باید بهترین کیفیت را داشته باشد و به خوبی شما یا کسب‌وکارتان را معرفی کند. در بخش تماس با ما اطلاعاتی مانند شماره‌های تماس، آدرس‌های پست الکترونیکی و نشانی شبکه‌های اجتماعی را قرار می‌دهید.

اهمیت استفاده از وب سایت ها

یکی از مهم ترین مسائلی که در اهمیت داشتن وب سایت برای کسب و کار ضرورت دارد فراگیر بودن اینترنت می باشد . در دنیای امروز بسیاری از افراد ترجیح می دهند به جای اینکه بخواهند زمان خود را در ترافیک های خیابانی هدر دهند در منزل خود بمانند و نیازهای خود را از طریق خرید های اینترنتی انجام دهند.

این دسته از افراد اولین جایی که برای رفع نیاز خود به دنبال آن می گردند وب سایت هایی می باشد که می توانند با سرچ در گوگل به آن ها دسترسی پیدا کنند.

بنابراین اگر وب سایتی که طراحی کرده اید دارای سئو موفقی بوده باشد و توانسته باشد در رتبه و جایگاه مناسبی در صفحات نخست گوگل قرار بگیرد بدون شک می تواند این دسته از افراد را جذب نماید و باعث شود که ترافیک وب سایت شما افزایش پیدا کند و حتی ممکن است برخی از آن ها را به مشتریان دائمی و وفادار وب سایت شما نیز تبدیل کند که این موضوع نقش بسیار مهمی می تواند در ارتقاء پیدا کردن رتبه وب سایت در گوگل داشته باشد.

مهم ترین مزیت های داشتن وب سایت

  • صرفه جویی در راه اندازی وب سایت
  • نمایش محصولات
  • بازاریابی اینترنتی
  • برقراری ارتباط با مشتری
  • برند سازی
  • اقتصادی بودن وب سایت

نکات مهم در مورد راه‌اندازی وب سایت

  1. قبل از اقدام به راه‌اندازی سایت، کمی در این زمینه تحقیق کنید. روش‌ها و ابزارهای مختلف را بشناسید تا بتوانید از کلاه‌برداری‌های احتمالی پیش‌گیری کنید.
  2. تبلیغات فراوانی در زمینه طراحی سایت وجود دارد. از خدمات شرکت‌های معتبر استفاده کنید و قبل از عقد قرارداد نمونه‌‌کارها و سابقه شرکت را بررسی کنید.
  3. از تیم طراحی بخواهید که دامین را به نام شخص شما یا شرکت‌تان ثبت کنند.
  4. گول قیمت‌های خیلی پایین را نخورید زیرا ممکن است کار بی‌کیفیتی تحویل بگیرید. قیمت‌های بسیار بالا نیز منطقی نیستند و لزوما به کیفیت عالی منجر نمی‌شوند. قیمت‌های رایج را می‌توانید با بررسی و تحقیق شناسایی کنید.
  5. پس از طراحی سایت، باید تبلیغات را شروع کنید. سایتی که کسی آن را نبیند، به چه درد می‌خورد!؟
اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *