زبان برنامه نویسی پایتون (Python) چیست ؟

زبان برنامه نویسی پایتون (Python) چیست ؟

زبان برنامه نویسی پایتون (Python) چیست ؟

زبان برنامه نویسی پایتون Python Programming Language زبانی با یادگیری آسان محسوب می شود و خیلی از افراد تازه کار به سراغ آن می روند و جز اولین آموزش های لازم خود قرار می دهند. به این دلیل که به عنوان زبان همه منظوره General-Purpose Language ساخته و توسعه داده شده است و و محدود به یک نوع نرم افزار نیست.

به بیان دیگر، می‌توان از آن برای هر کاری، از «تحلیل داده» (Data Analysis) گرفته تا ساخت بازی‌های کامپیوتری استفاده کرد. پایتون در میان جوامع علمی از محبوبیت زیادی برخوردار است، زیرا از آن برای محاسبه معادلات پیچیده و تحلیل داده استفاده می‌شود.

زبان برنامه نویسی پایتون چیست؟

پایتون (Python) یک زبان برنامه‌نویسی «شی‌گرا» (Object-Oriented) و «سطح بالا» (High-Level) با «معناشناسی» (Semantic) پویای یکپارچه شده برای وب و ساخت و توسعه «نرم‌افزارهای کاربردی» (Application software) است.

این زبان برنامه‌نویسی در زمینه «توسعه سریع نرم‌افزارهای کاربردی» (Rapid Application Development) دارای جذابیت بالایی محسوب می‌شود زیرا دارای «انواع پویا» (Dynamic Types) و «انقیاددهنده پویا» (Dynamic Binding) است.

زبان برنامه نویسی پایتون ، زبان برنامه‌نویسی نسبتا ساده‌ای محسوب می‌شود که یادگیری آن به دلیل دارا بودن «نحو» یکتایی که بر قابلیت خوانایی تمرکز و تاکید دارد آسان است. خواندن و ترجمه کدهای نوشته شده به زبان برنامه نویسی پایتون نسبت به دیگر زبان‌ها برای «توسعه‌دهندگان» (Developers) ساده‌تر محسوب می‌شود.

این موضوع به نوبه خود هزینه‌های نگهداری و توسعه برنامه‌های نوشته شده به این زبان را کاهش می‌دهد زیرا امکان همکاری تیم‌ها بدون مواجهه با موانع زبانی و وجود تجربیات کاری متفاوت در میان اعضای تیم را به دست می‌دهد.

"<yoastmark

یکی از مزایایی این زبان برنامه نویسی کتابخانه و مفسر استاندارد آن است که به صورت دودویی و هم منبع به رایگان در اختیار برنامه نویسان قرار داده شده است. همه ابزارها برای آن در کلیه پلتفرم ها یاصلی موجود است. بنابراین گزینه مناسبی برای برنامه نویسانی است که نمی خواهند هزینه بالایی کنند.

دلایل محبوبیت پایتون چه هستند؟

غول‌های فناوری دنیا این زبان را دوست دارند: «گوگل» (Google)، «یوتیوب» (YouTube)، «فیس‌بوک» (Facebook)، «ناسا» (NASA)، «دراپ‌باکس» (Dropbox)، «یاهو» (Yahoo)، «موزیلا» (Mozilla)، «کورا» (Quora)، «اینستاگرام» (Instagram)، «ردیت» (Reddit) و IBM تنها برخی ازغول های فناوری به شمار می‌آیند که از این زبان برنامه نویسی به طور گسترده برای اهداف گوناگون استفاده می‌کنند.

به طور مثال گوگل از زبان برنامه نویسی پایتون برای هر کاری از پیاده‌سازی الگوریتم‌های هوش مصنوعی (Artificial Intelligence) گرفته تا «موتور اجرای برنامه گوگل» (App Engine Cloud) استفاده می‌کند.

به طور گسترده در یادگیری ماشین مورد استفاده قرار می‌گیرد: با رشد علم داده، محبوبیت زبان برنامه نویسی پایتون به عنوان یک زبان علمی اوج گرفت. کتابخانه‌های «یادگیری ماشین» (Machine Learning) بسیار زیادی به زبان برنامه نویسی پایتون نوشته شده‌اند. در عین حال، ابزارهای زیادی نیز با فراهم آوردن امکان استفاده از  این زبان برنامه نویسی ، انجام پروژه‌های یادگیری ماشین را آسان‌تر می‌سازند.

معایب پایتون چیست؟

سرعت:
پایتون کندتر از C یا C ++ است. پایتون یک زبان سطح بالا است ، برخلاف C یا C ++ به سخت افزار نزدیک نیست.

توسعه موبایل:
پایتون یک زبان خیلی خوب برای توسعه موبایل نیست. این یک زبان ضعیف برای محاسبات موبایل است. به همین دلیل است که برنامه های اندکی در تلفن های همراه مانند Carbonnelle در آن ساخته شده اند.

مصرف حافظه:
پایتون برای کارهای فشرده حافظه گزینه مناسبی نیست. به دلیل انعطاف پذیری انواع داده ها ، مصرف میزان حافظه پایتون نیز زیاد است.

دسترسی به پایگاه داده:
پایتون با دسترسی به بانک اطلاعات محدودیت هایی دارد. در مقایسه با فن آوری های رایج مانند JDBC و ODBC ، لایه دسترسی به پایگاه داده Python کمی توسعه نیافته و بدوی است.

خطاهای زمان اجرا:
برنامه نویسان پایتون در زمینه طراحی زبان چندین موضوع را ذکر کردند. از آنجا که این زبان به صورت پویا تایپ می شود ، به آزمایش بیشتری نیاز دارد و دارای خطاهایی است که فقط در زمان اجرا نشان می دهد.

کاربردهای زبان برنامه نویسی پایتون

طراحی و توسعه وب اپلیکیشن‌ها : از زبان پایتون برای ایجاد فریم ورک های تحت وب مانند چری پای، توربو جی یر، باتل، فلاسک و . . . استفاده‌شده‌است. این فریمورک ها، کتابخانه‌ها و ماژول‌های استانداردی را فراهم می‌کنند تا وظایف مرتبط به مدیریت محتوا، پایگاه داده و مواجهه با پروتکل های اینترنتی مانند اچ تی تی پی، اس ام تی پی، ایکس ام ال، اف تی پی و پاپ را ساده نمایند.

توسعه بازی: پایتون دارای ماژول ای متنوع، کتابخانه ها و پلتفرم های گوناگونی است که توسعه بازی را پشتیبانی می‌کنند. بازی های بسیار زیادی مانند سیویلیزیشن-آی وی، شهر بازی آنلاین والت دیزنی یا وگا استرایک و . . . وجود دارد که با پایتون طراحی شده است.

مدلسازی سه بعدی: از پایتون برای ایجاد نرم افزارهای عکس دو بعدی مانند اینک اسکیپ، جی آی ام پی، پینت شاپ پرو استفاده شده است. پکیج های انیمیشن سه بعدی مانند بلندر، تری دی مکس، سینما فور دی، لایت ویر و مایا نیز با استفاده از متغیرهای پایتون طراحی شده‌اند.

تحلیل داده: سرعت بالاتر، ابزارهای سریعتر و تولید محصولات راحتتر پایتون را به یکی از ابزارهای کاربردی در علوم داده‌ هوش مصنوعی، یادگیری ماشین، داده‌کاوی و … مبدل کرده است. پایتون بدلیل توانمندی بالا در انجام محاسبات سریع به یک رقیب جدی برای نرم افزار متلب در محافل علمی و دانشگاهی تبدیل شده است.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *