CSS چیست و چه کاربردی دارد؟

CSS چیست و چه کاربردی دارد؟

CSS چیست و چه کاربردی دارد؟

CSS چیست؟ چه کاربردی دارد؟ css مخفف کلمه Cascading style sheets می باشد و به معنی صفحات استایل آبشاری است. حالا دستورات CSS به هرعنصر، بر فرزندان اون عنصر هم تاثیر دارند. تنها پیش‌نیاز برای یادگیری مفاهیم CSS، تسلط مناسبی به HTML هست.

مهم‌ترین مباحث مورد نیاز شما برای یادگیری CSS هستند:

  • تسلط به مبحث فرزند – پدر (parent-child)
  • تسلط به مفهوم عنصر و صفت (element, attribute)

هدف از تولید زبان برنامه نویسی css در واقع جداسازی اطلاعات محتوا (که توسط زبانی مانند HTML نوشته شده اند) از اطلاعات ظاهری مانند صفحه بندی، رنگ و سایز و نوع فونت می باشد.

این جداسازی موجب افزایش سرعت در دسترسی به سایت، انعطاف پذیری بیشتر برای کنترل ویژگی های ظاهری، قابلیت طراحی چندین صفحه با یک فرمت یکسان و جلوگیری از پیچیدگی و انجام کارهای تکراری در طراحی وب سایت می گردد.

کاربرد css چیست ؟

کاربرد CSS را می توان این چنین بیان کرد که سی اس اس زبانی است برای توصیف ارائه صفحات وب ، از جمله رنگ بندی ، چیدمان و فونت سایز و رنگهاست… همین طور زبان css این امکان را به شما می دهد تا وب سایت خود را در هر سایزی به صورت سفارشی سازی نمایش دهید.

چرا باید از کدهای CSS استفاده کنیم؟

کدهای CSS می‌تونن در بسیاری از کارهای تکراری، زمان طراحی و حجم کدهای سایت صرفه جویی کند.

خوبه که بدونید گوگل در رتبه بندی وب‌ سایت‌ ها یعنی همون سئو، سرعت بارگذاری سایت و کیفیت کدها رو هم مدنظر قرار می‌ده و وب سایت‌هایی رو که سرعت بارگذاری اون‌ها مناسب نباشه، کمتر به جستجو کنندگان معرفی می‌کنه.

نکته: در گذشته طراحی سایت و چیدمان عناصر صفحات وب، از طریق جدول انجام می‌گرفت. جداول مشکلات زیادی داشتند و به این خاطر با ظهور CSS کاملا منسوخ شده. از جمله مشکلات جداول می‌توان به حجم بالای پردازش آنها توسط مرورگر و در نتیجه کاهش سرعت اشاره کرد. این ویژگی منفی وب‌ سایت‌هایی است که با جدول پیاده سازی می‌شدند.

در مقابل در وب‌ سایتی که با کدهای CSS پیاده‌سازی می شود، عناصر یکی بعد از دیگری در هنگام بارگذاری بر روی صفحه پدیدار می‌شوند و کاربر از لحظه درخواست می‌تواند مشغول مطالعه و مشاهده وب‌سایت تا زمانی که بارگذاری کامل شود، باشد.

همچنین ناگفته نماند که CSS در ۹۰٪ از مرورگرها، می‌تواند به خوبی عمل کند.

CSS چیست و چه کاربردی دارد؟

CSS چیست و چه کاربردی دارد؟

کدهای CSS را کجا بنویسیم؟

این کد ها رو می‌تونیم داخل هر ویرایشگر کدی بنویسیم، که پیشنهاد ما به شما برای شروع، ویرایشگر هایی مثل brackets، sublime text و notepad هستن.

برای نوشتن کدهای CSS و اتصال اون ها به HTML، سه روش وجود داره:

  • External Style Sheet : اتصال خارجی
  • Internal Style Sheet : اتصال داخلی
  • Inline Style : اتصال درون خطی

External style sheet یا اتصال خارجی
استایل های خارجی فایل هایی با فرمت css هستند که بوسیله تگ <link> در صفحه وب قرار گرفته اند و بهترین راه برای تغییر دادن ظاهر یک وب سایت که از صفحات زیادی درست شده هست.

Internal Style Sheet یا اتصال داخلی
نحوه نوشتن این استایل ها مثل استایل خارجی هست ولی تنها فرق آن این است که به جای تگ <link> از تگ <style> استفاده می کنیم.

inline style یا اتصال درون خطی
با استفاده از این روش بسیاری از مزیت ها و ویژگی هایی که دستورات CSS بخاطر آن ها به وجود اومده رو از دست میدهید. چرا که برای هر عنصر باید دستورات مختص اون رو بنویسید و واضحه که برای تغییر باید به تک تک عناصر مراجعه کنیدو اون‌ ها رو تغییر بدید که بسیار زمانبر و گاهی همراه با خطا خواهد بود.

اولویت تاثیرگذاری روش های اتصال کد CSS

به طور کلی، زمانی که یک کد CSS توسط هر سه روش برای یک عنصر HTML نوشته می‌شه، اولویت اجرای اون‌ها به صورت زیر است:

  1. استایل های درون خطی
  2. شیوه نامه های داخلی
  3. شیوه نامه های خارجی
اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *