HTML چیست؟

HTML برگرفته از Hyper Text Markup Language است و یک زبان نشانه‌گذاری استاندارد برای صفحات وب محسوب می‌شود. این زبان بنیاد صفحات وب را تشکیل می‌دهد. هر آنچه که در صفحه می‌بینید از عناوین، متن‌ها و تصاویر همگی با HTML در صفحه‌ی وب قرار داده شده‌اند.

در ابتدا لازم است بدانید html یک زبان برنامه نویسی نیست! بلکه یک روش یا زبان نشانه‌گذاری است که برای ساختاربندی اجزای صفحه به کار برده می‌شود.

HTML چه کاربردی دارد؟

برای قرار دادن هر اجزایی در صفحه‌ی وب از HTML استفاده می‌شود. مثلاً می‌توانید به کمک این زبان یک متن را در سایت قرار دهید اما این متن هیچ استایل و ویژگی خاصی ندارد. برای تغییر سایز فونت، رنگ نوشته و ایجاد رنگ پس‌زمینه برای آن باید از زبان CSS کمک گرفت. در واقع شما با HTML اسکلت‌بندی سایت را پیاده سازی می‌کنید.

پیاده‌سازی عناصر در HTML

تمام عناصری که به وسیله‌ی HTML در صفحه قرار می‌گیرند باید به کمک تگ <> (برچسب‌ها) پیاده سازی شوند. تگ‌ها، برچسب‌هایی هستند که مشخص می‌کنند هر عنصری که در صفحه قرار گرفته است جزو کدام دسته (متن، تصویر، عنوان، لینک و…) است.
برای مثال: تگ <h1> برای گذاشتن عنوان اصلی صفحه کاربرد دارد که به صورت زیر از آن استفاده می‌شود.

HTML چیست؟

HTML چیست؟

Attribute چیست؟

هر عنصر HTML می‌تواند دارای ویژگی یا به عبارتی attribute باشد. Attributeها اطلاعات بیشتری را برای هر تگ مشخص می‌کنند. برای مثال برای مشخص کردن عرض یک شکل یا تصویر از ویژگی width در تگ استفاده می‌شود.

تاریخچه زبان HTML

برای اینکه بدانیم HTML از کجا آمده باید سفر کوتاهی به سال 1991 داشته باشیم. زمانی که آقای Tim Berners-Lee کار خود را روی 18 Tag یا همان برچسب ساده شروع کرد و اولین نسخه HTML را طراحی کرد. HTML روز به روز پیشرفت کرد و در هر نسخه امکانات بیشتری را در قالب تگ‌‌های کاربردی‌تر در اختیار طراحان قرار داد.

به این ترتیب این زبان مشکلات قبلی خود را به مرور رفع کرد. HTML4 در سال 1999 معرفی شد و توانست تا مدت‌ها توسط طراحان وب مورد استفاده قرار گیرد، تا این که بزرگترین تحول تاریخ HTML با معرفی HTML5 اتفاق افتاد. این نسخه از زبان HTML توانست بیش از پیش به توسعه دهندگان در طراحی سایت‌ها کمک کند که در ادامه می‌خواهیم با آن بیشتر آشنا شویم.

مزایا و معایب زبان HTML چیست؟

HTML در کنار css و js هسته اصلی وب را تشکیل می‌دهد و یک زبان بسیار مهم در دنیای وب حساب می‌شود. این زبان مزیت‌ها و محدودیت‌هایی هم دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم و میبینیم دلیل اصلی ماندگاری HTML چیست و چرا این زبان با تمام مشکلاتش هنوز زبان شماره یک وب به حساب می‌آید. برخی از مهمترین مزایا و معایب این زبان عبارتند از:

مزایای HTML :

  • یادگیری آسان و لذت‌بخش
  • قابلیت اجرا در تمام مرورگرها
  • متن باز و رایگان بودن
  • ادغام آسان با زبان‌های سمت سرور مثل php

معایب HTML:

  • استاتیک بودن و وابستگی به زبان‌های سمت سرور برای تعامل با کاربر
  • ضعف در پشتیبانی از مرورگرهای قدیمی
  • نیاز به طراحی جداگانه هر صفحه به دلیل نبود قواعد منطقی برنامه نویسی

ادامه دارد … .

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *